Wypadek przy pracy i co dalej? Wspólny dyżur telefoniczny ZUS i PIP
W czwartek, 16 listopada podczas dyżuru telefonicznego w Gazecie Pomorskiej będzie można zapytać ekspertów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Państwowej Inspekcji Pracy o wypadki przy pracy i związane z tym świadczenia z ZUS. Eksperci wyjaśnią krok po kroku co zrobić, gdy w pracy wydarzy się wypadek, jak sporządzić dokumentację powypadkową i uzyskać odszkodowanie
z ZUS-u. W trakcie dyżuru będzie można dowiedzieć się m.in., o jakie świadczenia może ubiegać się członek rodziny ubezpieczonego, który zmarł w wyniku wypadku przy pracy, od czego uzależniona jest wysokość odszkodowania, a także czy można ubiegać się o odszkodowanie z ZUS-u za wypadek przy pracy zdalnej – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Dzwonić można w godz. od 12.00 do 14.00 pod numer bezpłatnej infolinii 800 170 755.
Kończy się czas na składanie wniosków o wyprawkę szkolną
Zostały niecałe 3 tygodnie na wysłanie wniosku o 300 plus z programu „Dobry Start”. Termin mija 30 listopada.
Większość rodziców i opiekunów złożyła już wnioski o wyprawkę szkolną w ramach programu „Dobry start". Na konta rodziców i opiekunów trafiło 1 mld 357 mln zł. Osoby, które jeszcze nie złożyły wniosku o świadczenie 300 plus, mają czas tylko do końca listopada. Po tej dacie złożenie dokumentu będzie możliwe tylko w sytuacji, gdy dziecko powyżej 20. roku życia uzyska orzeczenieo niepełnosprawności po 30 listopada. W innym przypadku, gdy rodzic przeoczy termin i wniosek wyśle później, to niestety nie otrzyma już świadczenia- informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.
Wnioski o świadczenie 300 plus można złożyć wyłącznie online przez aplikację mZUS, Platformę Usług Elektronicznych ZUS, bankowość elektroniczną, czy portal Emp@tia. ZUS zachęca do składania wniosków przez aplikację mZUS, gdzie większość danych jest już z automatu uzupełniona, dzięki czemu występuje mniejsze ryzyko popełnienia błędu.
Każda osoba, która złoży wniosek o świadczenie z programu „Dobry Start", także przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia, znajdzie wszystkie informacje na temat tego wniosku i jego obsługi na portalu PUE ZUS. Jest tam widoczny status obsługi wniosku, jak również szczegółowe informacje o świadczeniu. Wystarczy zalogować się na swój profil na PUE ZUS i przejść do zakładki „Dobry start”.
Dla kogo wyprawka
Świadczenie z programu „Dobry Start” przysługuje raz w roku na uczniów do 20. roku życia, a jeśli mają orzeczoną niepełnosprawność- do ukończenia 24. roku życia. 300 zł nie przysługuje na dzieci uczące się w zerówkach, ani dla studentów, nawet jeśli są w wieku uprawniającym do świadczenia.
Mniej czasu na korekty dokumentów rozliczeniowych
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina płatnikom składek, że mają krótszy czas na przekazywanie korekt dokumentów rozliczeniowych do ZUS-u. Pierwszy termin mija już 1 stycznia 2024 r.
Tylko do 1 stycznia 2024 r. płatnik składek może skorygować dokumenty rozliczeniowe (ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RSA) za lata 1999-2021, natomiast za okresy od stycznia 2022 r. w ciągu 5 lat od terminu płatności składek za dany miesiąc kalendarzowy. Po upływie tych terminów korekty mogą być sporządzane tylko z urzędu przez ZUS i tylko na koncie ubezpieczonego. Będą one wprowadzane wyłącznie na podstawie prawomocnego wyroku sądu lub prawomocnej decyzji. Natomiast w ich wyniku nie nastąpią już żadne zmiany w rozliczeniach z płatnikiem składek – informuje Krystyna Michałek, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Nie należy zwlekać z analizą złożonych dokumentów rozliczeniowych za lata 1999-2021, ponieważ na skorygowanie ich zostało coraz mniej czasu. 1 stycznia 2024 r. mija termin na złożenie korekt dokumentów rozliczeniowych za te lata – dodaje rzeczniczka.
ZUS przypomina o krótszym czasie na przekazywanie korekt dokumentów rozliczeniowych za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. W grudniu komunikat będzie wyświetlany także w programie Płatnik.
Przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy pracowników ZUS-u przy weryfikacji dokumentów. Takie wsparcie dostępne jest w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) – tel. 22 560 16 00, podczas e-wizyty w ZUS, a także w dowolnej placówce Zakładu. Płatnicy, którzy składają dokumenty przez program Płatnik lub e-Płatnik mogą także zwrócić się z wnioskiem o udostępnienie plików KEDU z danymi za okresy wcześniejsze niż te, które mają w swojej bazie danych.