Dyżur telefoniczny - Waloryzacja emerytur i rent
Marzec jest miesiącem waloryzacji świadczeń, dlatego bydgoski i toruński oddział ZUS organizują dyżur telefoniczny poświęcony tej tematyce. Jeśli interesuje cię, w jaki sposób zostanie podwyższona twoja emerytura czy renta i jakie są korzyści z przekazywania świadczeń na rachunek bankowy – to dyżur dla ciebie. Eksperci na pytania odpowiadać będą 2 i 4 marca.
W bydgoskim oddziale ZUS dyżur odbędzie się 2 marca, a przy telefonie zasiądą Monika Bernadowicz, Zastępca Dyrektora ds. świadczeń oraz Grażyna Mucha, Główny specjalista z Wydziału Koordynacji Usług Świadczeń Emerytalno-Rentowych. Dzwonić można w godz. od 9 do 12.00 pod nr. tel. 52 34 18 704. Z kolei w Toruniu dyżur odbędzie się 4 marca. W godz. od 11 do 13.00 pod nr. tel. 56 610 93 12 odpowiedzi na pytania klientów udzielać będą Wanda Stróżyk, Zastępca Dyrektora ds. świadczeń Oddziału ZUS w Toruniu oraz Agnieszka Czepel, Naczelnik Wydziału Koordynacji Usług Świadczeń Emerytalno-Rentowych - informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Naszych ekspertów będzie można zapytać m.in.:
- Jakie świadczenia podlegają waloryzacji?
- Kto może liczyć na podwyżki i jakie?
- O ile wzrosną emerytury i renty?
- W jakim terminie zostanie wypłacone świadczenie w nowej wysokości?
- Jakie są korzyści z przekazywania świadczeń na rachunek bankowy?
- Czy od marca zmieni się wysokość świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji oraz kwota graniczna w oparciu, o którą ustala się prawo i wysokość do tego świadczenia?
Seniorze nie daj się oszukać! Kolejne oszustwa „na pracownika ZUS”
Do bydgoskiego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotarły niepokojące sygnały o kolejnych próbach oszustwa „na pracownika ZUS”. Oszuści oferują pomoc w uzyskaniu unijnego świadczenia 500 plus.
Do takiej próby oszustwa doszło w naszym województwie, a dokładnie w Bydgoszczy, na Szwederowie. Do drzwi emerytki zapukała kobieta, która podała się za pracownika ZUS. Zaproponowała pomoc w uzyskaniu unijnego świadczenia 500 plus. Zapowiedziała wizytę lekarza orzecznika ZUS, który miałby ją za chwilę przebadać. Uspokoiła seniorkę, że lekarz orzecznik ZUS był również u jej sąsiadki, w klatce obok. W trakcie wizyty oszuści pytali seniorkę m.in. czy pobiera emeryturę, w jakim terminie, czy jest wypłacana na konto, czy przynosi ją listonosz, czy mieszka sama i jak daleko mieszka od niej rodzina. Emerytka musiała także pokazać swoją dokumentację medyczną. Seniorka o całym zdarzeniu poinformowała policję i sąsiadkę, która skontaktowała się z bydgoskim ZUS-em – informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Pracownicy ZUS, lekarze orzecznicy ZUS, nie odwiedzają emerytów i rencistów w ich domach, szczególnie teraz w okresie pandemii, gdy są wstrzymane wszystkie badania domowe przeprowadzane przez lekarzy orzeczników ZUS oraz komisje lekarskie ZUS. Przed pandemią taka wizyta mogła zdarzyć się tylko wtedy, jeśli ktoś starał się o rentę, świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji lub świadczenie rehabilitacyjne, a jego stan zdrowia nie pozwalał na badanie w placówce ZUS. Jednak w takiej sytuacji o terminie badania klient zawsze był wcześniej informowany listownie – wyjaśnia Aleksandra Cichocka, Naczelnik Wydziału Orzecznictwa Lekarskiego i Prewencji.
To nie pierwszy taki przypadek, gdy oszust podawał się za pracownika ZUS, by zdobyć zaufanie starszej osoby.
Dlatego prosimy naszych klientów o zachowanie szczególnej ostrożności. Jeśli mamy wątpliwości, czy faktycznie odwiedza nas pracownik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, warto skontaktować się z najbliższą placówką ZUS lub Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numerem 22 560 16 00. O każdej próbie oszustwa należy niezwłocznie powiadomić policję – apeluje Krystyna Michałek.
ZUS ostrzega przed fałszywymi mailami
Oszuści, podszywający się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych ponownie podjęli aktywność w internecie. Tym razem wysyłają maile m.in. z informacją o niedopłacie składek i konieczności ich uregulowania w ciągu 24 h. Fałszywa korespondencja jest wysyłana z adresu: alert@zus.pl
ZUS ostrzega, by w żadnym przypadku nie odpowiadać na maile, ani nie otwierać zawartych w korespondencji załączników. Korespondencja tego typu ma bowiem najczęściej na celu zainfekowanie komputera lub uzyskanie dostępu do danych wrażliwych, które zapisane są w jego pamięci.
Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego przypomina, że ZUS nie wysyła maili do swoich klientów z informacją o rozliczeniach składkowych. Za pośrednictwem korespondencji elektronicznej klienci Zakładu nie otrzymują żadnych wezwań do zapłaty czy też informacji o nadpłatach. Drogą elektroniczną ZUS kontaktuje się jedynie z tymi klientami, którzy posiadają konto na portalu Platformy Usług Elektronicznych i wybrali taką właśnie formę kontaktu.
W sytuacji, w której ktokolwiek z klientów ma wątpliwości co do nadawcy otrzymanej korespondencji, prosimy o kontakt z najbliższą placówką ZUS lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00.
ZUS przed terminem zakończył wysyłkę PIT-ów
Na przełomie stycznia i lutego ZUS rozpoczął wysyłkę deklaracji podatkowych PIT. Tak jak i w zeszłym roku ZUS zakończył ją przed terminem. Około 10 mln rozesłanych deklaracji trafi do wszystkich osób, które w ubiegłym roku, chociaż raz pobrały świadczenie z ZUS, np. emeryturę, rentę lub zasiłek.
ZUS wysłał deklaracje podatkowe za 2020 rok: PIT-40A albo PIT 11A i PIT-11. Deklaracje trafią do wszystkich osób, które w 2020 roku, chociaż raz pobrały świadczenie z ZUS. W kujawsko-pomorskim to niemal 527 tys. osób. Seniorzy z naszego województwa wraz z PITem otrzymają ulotkę „Nie daj się oszustom!”, którą przygotowała bydgoska policja.
W tym roku ZUS nie rozlicza świadczeniobiorców z nadpłatą podatku. Roczne obliczenie podatku jest sporządzane tylko dla podatników z kwotą niedopłaty podatku oraz dla podatników z saldem podatku równym 0. Osoby z nadpłatą podatku otrzymają PIT 11A ( w informacji nie jest wypełniana część F). Podatnik w takiej sytuacji składa samodzielnie zeznanie albo może poczekać do 30 kwietnia - wtedy urząd skarbowy zaakceptuje zeznanie PIT-37 za 2020 r. wygenerowane automatycznie w usłudze Twój e-PIT – informuje Krystyna Michałek, rzecznik regionalny ZUS województwa kujawsko-pomorskiego.
Zwrot nadpłaty nastąpi w ciągu 45 dni od złożenia zeznania podatkowego w formie elektronicznej lub 3 miesięcy od złożenia deklaracji w formie papierowej w urzędzie skarbowym. Jeśli podatnik nie wskazał rachunku, na który ma być zwrócona nadpłata, a nie przekracza ona dwukrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym (2x11,60 zł = 23,20 zł), to nadpłata jest zwracana w kasie urzędu skarbowego. Nadpłata zwracana przekazem pocztowym jest pomniejszana o koszty jej zwrotu.
Świadczeniobiorcy, którzy chcą skorzystać z odliczeń od dochodu lub od podatku, mogą to zrobić w zeznaniu podatkowym PIT-37 lub PIT-36, które powinni złożyć do urzędu skarbowego do 30 kwietnia 2021 r.
1 proc. na cele charytatywne
Emeryci lub renciści, którzy chcą przekazać 1 proc. podatku na rzecz wybranej Organizacji Pożytku Publicznego (OPP) mają taką możliwość. Jeśli jest to ta sama organizacja, co w ubiegłym roku, nie muszą nic robić. Urząd skarbowy zrobi to za nich za pośrednictwem usługi Twój e-PIT. Wskazana w ubiegłym roku OPP musi być w aktualnym wykazie OPP. Jeżeli świadczeniobiorcy chcą przekazać 1 proc. podatku na rzecz innej niż w ubiegłym roku OPP, to powinni wypełnić druk PIT-OP i przekazać do swojego urzędu skarbowego.
Dla kogo duplikat?
Ważne jest to, że osoby, które nie otrzymają deklaracji do końca lutego lub mają wątpliwości dotyczące otrzymanego formularza PIT, powinny skontaktować się z placówką ZUS, która wypłacała im świadczenie.
W szczególnych przypadkach, uzasadnionych losowo, można wcześniej otrzymać duplikat deklaracji PIT. Wniosek w tej sprawie można złożyć w placówce, która wypłaca świadczenie. Duplikat deklaracji PIT można otrzymać bezpośrednio z tej placówki ZUS.
ZUS, na podstawie pisemnego wniosku podatnika złożonego w 2020 r., będzie obliczał i pobierał zaliczki na podatek dochodowy w ciągu roku bez pomniejszania o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek. Jeśli podatnik chce, aby jego zaliczki na podatek dochodowy były pomniejszane o 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, musi złożyć wniosek.