Z okazji Dnia Straży Gminnej obchodzonego 29 sierpnia w Barcinie odbyło się spotkanie kierownictwa Urzędu Miejskiego i Rady Miejskiej z Komendantem i funkcjonariuszami Straży Miejskiej w Barcinie. Burmistrz Michał Pęziak i Komendant Waldemar Polanowski wręczyli akty awansu na stanowiska strażnicze. Żaneta Pankowska i Jakub Mikołajczak awansowali na stopień młodszego specjalisty.
Przewodniczący Rady Miejskiej Janusz Wojtkowiak i Wiceprzewodniczący Paweł Ratajczak podziękowali strażnikom za współpracę z radnymi i złożyli okolicznościowe życzenia.
Straż Miejska w Barcinie powstała na podstawie Uchwały Nr VII/47/2011 Rady Miejskiej w Barcinie z dnia 25 marca 2011 r. Samorządową umundurowaną formację stworzono do ochrony porządku publicznego. Obecnie zatrudnionych jest sześć osób: komendant i pięcioro funkcjonariuszy.
Podstawową rolą straży jest odciążanie działań policji w zakresach podstawowych zdarzeń dotyczących bezpieczeństwa oraz zakłócenia ładu i porządku publicznego. Drugim zadaniem jest zwiększenie egzekucji i kontrola przestrzegania prawa w zakresie m.in. utrzymaniu czystości i porządku, ochrony środowiska, ochrony zwierząt i prawa o ruchu drogowym.