Michał Wojtkowiak jest uczniem klasy 3d gimnazjum w Zespole Szkół w Barcinie i absolwentem Szkoły Podstawowej nr 1 im. dr. Stanisława Krzysia w Barcinie. Wiedzieliśmy, że do społeczności uczniów dołącza w 2016 roku nastolatek zdolny, z bardzo wysokimi wynikami sprawdzianu szóstoklasisty, ale że aż tak?
Mijają 3 lata i dziś słowo „zdolny” to zdecydowanie za mało. Tegoroczny zdobywca 4 tytułów Laureata Konkursów Kuratora Oświaty (język angielski, chemia, informatyka, fizyka), włożył mnóstwo wysiłku, poświęcił wiele godzin ciężkiej pracy, byśmy dziś mogli mówić o takim sukcesie. A sukces wyjątkowy – pierwszy raz w historii szkoły pracowitość i sumienność zaowocowały takim osiągnięciem. Stypendysta projektu „Prymus Pomorza i Kujaw” Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu, ubiegłoroczny Finalista Konkursu Kuratora Oświaty z fizyki i języka angielskiego, z sukcesami w wojewódzkim etapie konkursu matematycznego Liga Zadaniowa w klasie I, nie daje za wygraną. Sam o sobie mówi, że jest konsekwentny, a do tego i perfekcjonista.
Zgłębianie tajników fizyki i doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim, były dla Michała tak naturalne, wpisane wręcz w codzienność, że po uzyskaniu tytułów Finalisty w II klasie, ponowny start w Konkursach Kuratora Oświaty w III klasie był jak oczywista oczywistość. A chemia? Dla takiego pasjonata nauk ścisłych, ubieganie się o jak najwyższy wynik w Konkursie Kuratora z trzeciego już przedmiotu, to przecież była czysta przyjemność. Razem z kolegą z klasy Michał zapisał się w historii szkoły jeszcze z innego powodu. Jego zainteresowanie informatyką przyniosło naszej szkole pierwszy raz udział w etapie wojewódzkim konkursu. I kolejny powód do dumy nie tylko dla Rodziców – tytuł Laureata Konkursu Kuratora Oświaty z Informatyki. A przecież nie musiał wcale już stawać w szranki - już miał w kieszeni wolny wstęp do wybranej szkoły ponadgimnazjalnej, zwolnienie z egzaminów gimnazjalnych części przyrodniczej i z języka obcego nowożytnego, najwyższą z możliwych ocenę na świadectwie ukończenia szkoły z przedmiotów, które okazały się dla Michała fascynujące, angażujące, absorbujące czas i uwagę.
W opinii osób, które miały z Michałem do czynienia, nauczycieli – przewodników wskazujących najlepsze sposoby opanowania niezbędnego materiału, czy koleżanek i kolegów z klasy, pojawia się jeszcze słowo „ambitny” i „wytrwały”. Na przykładzie naszego poczwórnego Laureata widać, że to cechy niezbędne, by wykazać się prawdziwą mądrością w dążeniu do wyznaczonego celu. Jako wychowawca Michała dodam jeszcze, że jest skromnym i kulturalnym młodym człowiekiem, który ma w sobie sporo samodyscypliny – niemałym wysiłkiem było przecież nadrobić zaległości z lekcji, kiedy poświęcał czas przygotowaniom do konkursów. Nigdy jednak nie narzekał, nie próbował wykorzystać sytuacji, unikać obowiązków.
Zapytany o plany na przyszłość, Michał pięknie nawiązuje do swoich dwóch ważnych umiejętności. Pisała o nich już wcześniej na stronie naszej szkoły jedna z nauczycielek Michała – chce on poszerzać wiedzę ludzkości (niesamowita umiejętność łączenia faktów), ale i dzielić się nią z innymi (umiejętność przekazywania myśli). Teraz celem jest ukończyć prestiżowy uniwersytet z tytułem profesora. Dla nas Michał już jest jak profesor.
Lucyna Taraska, Zespół Szkół w Barcinie